loading...

yadakyar

Hamid Reza Imani بازدید : 25 چهارشنبه 02 آذر 1401 نظرات (0)

خودرو از قطعات دائمی و مصرفی زیادی تشکیل شده است که هر کدام وظایف متفاوتی را انجام می­دهند و بعد از یک دوره مصرف انقضای آنها به پایان می­رسد. خودروی پراید برای حرکت کردن به یک سیستم انتقال نیاز دارد که از صفحه کلاچ و دیسک و دیفرانسیل و ... تشکیل شده است. صفحه در سیستم انتقال کار قطع و وصل کردن نیرو به چرخ دنده را به عهده دارد. دیسک و صفحه از مهمترین اعضای خودروهای دنده ای مثل پراید هستند. در این مقاله سعی داریم "نحوه کار دیسک و صفحه پراید" را بطور مفصل برای شما بررسی کنیم. پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

دیسک و صفحه پراید چیست؟

دیسک و صفحه پراید

امروزه پراید به دلیل قیمت پایینی که نسبت به خودروهای دیگر دارد مورد استفاده عموم است. پراید همانند خودروهای دیگر قطعات پیجیده­ای دارد که هرکدام از آنها وظایف خاصی را به عهده دارند. قطعات خودرو طول عمر خاصی دارند و پس از مدتی به دلایل مختلف دچار خرابی شده و نیاز به تعویض و یا تعمیر دارند. سیستم "دیسک و صفحه کلاچ پراید" به قسمت جلویی یا همان موتور خودرو متصل شده است. این قطعه میان موتور و جعبه دنده قرار دارد و توسط یک رابط به نام پدال در کنار پدال گاز و ترمز در زیر پای راننده قرار گرفته است.

دیسک کلاچ بخشی از سیستم گیربکس پراید است که بصورت حلقوی درون پوسته کلاچ توسط چندین خار، فنر و زبانه فیکس شده است. دیسک و صفحه کلاچ (Clutch) از پرمصرف­ترین قطعات بکار رفته در سیستم کلاچ در خودروهای دنده­ای  هستند. دیسک و صفحه پراید دقیقا در بین موتور و گیربکس واقع شده­اند. اجزای تشکیل دهنده دیسک و صفحه پراید شامل پوسته کلاچ، فنر، لنت و دوشاخه هستند. دیسک و صفحه به دلیل اینکه جزء قطعات مهم و حیاتی "پراید" هستند می­بایست هنگام خرید آن دقت کرد. حال که با دیسک و صفحه پراید آشنا شدید نحوه کار دیسک و صفحه پراید را به شما معرفی خواهیم کرد.

نحوه کار دیسک و صفحه پراید

دیسک و صفحه کلاچ پراید

شما برای مطلع شدن از قیمت دیسک و صفحه پراید میتوانید به سایت یدک یار سر بزنید. همانطور که گفتیم  وظیفه دیسک پراید، انتقال نیرو است، در نتیجه قدرت خودروی پراید افزایش پیدا می­کند. سیستم کلاچ دارای دو دیسک است که یکی از آنها به میل لنگ متصل است و دیگری که صفحه اصطکاک نام دارد نیروی موتور را به گیربکس انتقال می­دهد. نحوه کار دیسک و صفحه پراید بدین شکل است که شما هر دو دیسک را روی میله­ای تصور می­کنید که یک دیسک به پیشرانه و دیسک دیگر به گیربکس اتصال دارد. هنگامی که یکی از این دیسک­ها و میله شروع به چرخش می­کنند، سیستم کلاچ اجازه می­دهد که هر دو دیسک در هم قفل شوند و با سرعت نوسانی یکسان بچرخند.

در نتیجه، انرژی چرخشی چرخ دنده­ها بوسیله کلاچ به جعبه دنده منتقل می­شوند و به سمت چرخ­های خودرو هدایت می­شوند. گاهی اوقات نیاز به چرخش هر دو دیسک نیست، که در اینصورت کلاچ خودرو می­تواند انتقال نیرو را متوقف کند که منجر به توقف دیسک دیگر می­شود. موقع تعویض دنده می­بایست انتقال نیرو بین موتور و دنده­ها قطع شود تا عمل تعویض دنده با وجود اصطکاک کافی بین سطوح بخوبی انجام شود. هنگامی که به پدال کلاج نیرو وارد می­کنید، این قطعه با اهرم زیر آن حرکت می­کنند.

نیرو از طریق سیستم هیدرولیکی پمپی و با جابه جایی دو شاخه کلاچ و حرکت محوری در بلبرینگ کلاچ نیرو انتقال می ­یابد. بلبرینگ قسمت درونی فنر خورشیدی را رو به جلو حرکت می­دهد و فنر که حالت الاکلنگی روی دیسک قرار دارد صفحه را به عقب می­کشد و فاصله اندکی بین فلایول و صفحه و لنت­ها بوجود می­آورد. در نتیجه امکان انتقال گشتاور اصطکاکی از بین می­رود و با برداشتن بار و نیرو از جعبه دنده، عمل تعویض دنده اجرا می­شود. بطورکلی اساس عملکرد نحوه کار دیسک و صفحه پراید به نیروی اصطکاک بین سطوح و انتقال نیرو بستگی دارد بطوریکه کمبود اصطکاک کارایی این مکانیزم کاهش می­یابد.

کلام پایانی

ما در این گفتگو بطور کلی به بررسی دیسک و صفحه کلاچ پراید پرداختیم و قطعات کلاچ را به شما معرفی کردیم. همچنین توضیح دادیم که دیسک و صفحه پراید از قطعات مهم این خودرو هستند و می­بایست با عملکرد آنها آشنایی کامل داشته باشیم. در این مقاله ما  نحوه کار دیسک و صفحه پراید را بطور کامل و جامع مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم با خواندن مقاله شما را با این قطعات مهم خودروی پراید آشنا کرده باشیم و از رفتن به تعمیرگاه و هزینه اضافی بی­نیاز شده باشید.

Hamid Reza Imani بازدید : 31 شنبه 21 آبان 1401 نظرات (0)

کاتالیزور یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است. اما این قطعه چه وظیفه‌ای دارد و کار آن چیست؟! ما در این مقاله قصد داریم در مورد "وظیفه کاتالیزور 207 کاربردی که دارد، مدت زمان بازدهی آن و عواملی که باعث خرابی آن می‌شوند، صحبت کنیم. اگر به کسب اطلاعت بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید ما با تا انتها همراه باشید.

کاتالیزور 207 چیست؟

کاتالیزور 207

کاتالیزور (Catalytic converter) قطعه‌ای از ماشین است که در مسیر گازهای آلوده قرار می‌گیرد و بیش از 90 درصد این گازهای سمی را تصویه می‌کند. داخل این قطعه یک هسته سرامیکی قرار دارد که روی آن با فلزات گرانبها پوشیده شده است. باید گفت همین فلزات هستند که در تخلیص گازها و بی‌اثر کردنشان نقش دارند. همچنین کاتالیزور باعث بهبود عملکرد موتور می‌شود. به‌علاوه باید گفت به هنگاه معاینه فنی وجود این قطعه برای تاییده مورد نیاز است.

مدت زمان کارکرد کاتالزور چه قدر است؟

همان‌طور که گفتیم وظیفه کاتالیزور 207 تصویفه کردن گازه‌های سمی تولید شده توسط ماشین است. اما باید گفت طول عمر این قطعه به استاندارد آلایندگی آن بستگی دارد. یکی از اصلی ترین قطعه ها در خودور پژو 207 کاتالیزور است. اگر موتور خودرو نقص فنی پیدا کند یا  به خوبی از ماشین نگهداری نشود، طول عمر کاتالیزور کاهش پیدا می‌کند. پس باید دقت داشته باشید زمانی طول عمر این قطعه به پایان رسید باید آن را تعویض کرد.

قیمت کاتالیزور به چه عواملی بستگی دارد؟

باید گفت کاتالیزور  یگی از گران‌ترین قطعات ماشین به‌حساب می‌آید، به‌علاوه با توجه به نوع آلیاژی که در آن استفاده می‌شود، قیمت متفاوتی خواهید داشت. به‌عنوان‌مثال اگر در ساخت آن از آلیاژهای نیکل و رادیوم و غیره به مقدار زیاد استفاده شود، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. باید گفت قیمت کاتالیزور 207 که دارای استانداردهای لازم باشد و بتواند تاییده معاینه فنی را بگیرد نسبت به سایر کاتالیزورها بیشتر است. همان‌طور که متوجه شدیم کاتالیزور در کیفیت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود، درنتیجه قیمت آن متغیر است. دقت داشته باشید که به هنگام خرید کاتالیزور به مراکز مورد اعتماد مراجعه کنید، چرا که ممکن است در فروشگاه‌های نامعتبر کاتالیزور دست دوم را به جای اصل به شما بفروشند.

وظیفه کاتالیزور 207 چیست؟

کاتالیزور 207

همان‌طور که قبلا نیز در این باره گفتیم وظیفه کاتالیزور تصویه گازهای سمی است. یعنی باید گفت وظیفه کاتالیزور این است که تا جایی که می‌تواند وجود گازهایی مانند مونو اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌ها را کاهش دهد. کاتالیزور با گرم شدن شدید باعث سوخته شدن این گازها و از بین رفتن آن‌ها می‌شود. این قطعه، گازهای سمی را به گازهای کم‌خطرتری مانند دی‌اکسید کربن ونیتروژن تبدیل می‌کنند. این قطعه  ساختاری شبیه لانه زنبور دارد، به همین دلیل سطح تماسش با گازها بیشتر باشد.

چه دلایلی باعث خرابی کاتالیزور می‌شود؟

دلایل متفاوتی وجود دارد که باعث خرابی کاتالیزور می‌شود که در ادامه درمورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

  • بد عمل کردن سیستم احتراق

یکی از عواملی که در خراب شدن کاتالیزور نقش دارد، بد عمل کردن سیستم احتراق است. یعنی اگر این سیستم دچار مشکل شود، کاتالزور نیز خراب می‌شود. ارتباط این دو با هم در این است که وقتی احتراق به درستی انجام نشود، بد سوزی ایجاد می‌شود، این اتفاق باعث می‌شود میزان گاز سمی زیادی تولید شود. اگر میزان این گازها به حدی برسد که سیم پیچ ذوب شود، دیگر نمی‌شود برای کاتالیزور کاری کرد و آن خراب می‌شود.

  • استفاده از سوخت با کیفیت پایین

وظیفه کاتالیزور 207 بسیار مهم است. پس هر گونه خرابی در آن منجر به اتفاقات ناگواری می‌شود و شما چاره‌ای جز تعویض آن ندارید. وقتی سوخت به درستی نسوزد، ذرات آن وارد فیلتر می‌شوند و نمی‌گذارند هوا به درستی عبور کند.

  • کاتالیزور بی‌کیفیت

همان‌طور که اشاره کردیم فروشگاه‌های نامعتبر امکان دارد به شما یک کاتالیزور بی‌کیفیت بفروشند، درنتیجه این محصول طول عمر کمی خواهد داشت و به سرعت خراب می‌شود. در کاتالیزورهای تقلبی سلول‌های کوچکی وجود دارند، به همین دلیل به سرعت مسدود می‌شوند. باید گفت در آمریکا کاتالزورها دارای سلول‌های کوچک هستند اما چون سوخت بسیار خوبی دارند برای ماشین‌های آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود.

کلام پایانی

ما در این متن متوجه شدیم که وظیفه کاتالیزور 207 چیست و چه کاربردهایی دارد. به‌علاوه اشاره کردیم این قطعه برای خودرو بسیار حیاتی است اما باید گفت قیمت گرانی دارد. کیفیت در خرید محصول از قیمت آن مهم‌تر است، زیرا اگر کاتالیزور بی‌کیفیت تهیه کنید بعد از مدتی خراب می‌شود و شما مجبورید مجددا آن را تعویض کنید. به‌علاوه در این مقاله اشاره کردیم هر چه آلیاژی که در این قطعه استفاده شده بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. به‌طور کلی شما سعی کنید برای خرید این قطعه به سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید.

Hamid Reza Imani بازدید : 25 پنجشنبه 07 مهر 1401 نظرات (0)

درون ماشین انواع مختلف چراغ ها وجود دارد که هرکدام از آن‌ها نشانه دهنده نحوه عملکرد چراغ‌ها و برخی از قسمت‌های خودرو می‌باشند. چراغ‌هایی از جمله چراغ داشبورد، چراغ نقشه و چراغ سقف ماشین جزو آن دسته از چراغ‌هایی هستند که به یکدیگر مرتبط بوده و با یکدیگر خاموش می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید درون ماشین چراغ‌های مختلفی وجود دارد که خراب شدن هرکدام از آن‌ها باعث وارد شدن آسیب به دیگر بخش‌های خودرو می‌گردد. اگر "چراغ‌های ماشین" (Automotive Lighting) شما کار نمی‌کنند، باید علت آن را تشخیص دهید و در اسرع وقت آن‌ها را تعمیر نمایید. در ادامه این مقاله درباره علائم خرابی چراغ تارا با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد پس اگر می‌خواهید اطلاعات لازم را درباره چراغ تارا به دست آورید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

چراغ تارا

 

برخی از علائم خراب شدن چراغ ماشین

در این بخش از مقاله درباره علائم خرابی چراغ تارا و خاموش شدن برخی از چراغ‌های ماشین صحبت خواهیم کرد. پیدا کردن علت اصلی خراب شدن چراغ ماشین می‌تواند به شما در رفع مشکل کمک نماید.

  • چراغ سقف

ممکن است چراغ‌های داخلی خودرو شما خاموش شوند. در این حالت باید از ساده‌ترین راه برای تعمیر آن اقدام کنید. اگر شخصی غیر از راننده از این چراغ استفاده نماید احتمال آنکه عملکرد چراغ با مشکل مواجه شود، بسیار زیاد است. حل این مشکل به نوع ماشین شما بستگی دارد زیرا سیم‌کشی ماشین‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و فرد مجبور است دکمه‌های متعددی را امتحان کند. لازم به ذکر است که در برخی از موارد چرخیدن نور به یک طرف، نشان‌دهنده خراب شدن یا خاموش شدن چراغ ماشین باشد. اگر در موقعیت‌های مختلف، کم نور شدن چراغ را مشاهده کردید، بایستی از دیگر چراغ‌های داخلی خودرو مانند چراغ نقشه و... استفاده نمایید. در صورتیکه نمی‌توانید هیچکدام از چراغ‌های داخلی را روشن کنید، احتمال آنکه مشکل از امتداد مدار باشد، بسیار بالا است.

  • فیوز و چراغ داخلی خودرو

اگر تمامی چراغ‌های داخلی خودرو شما به طور همزمان از کار افتادند ولی موارد دیگری همچون رادیو هنوز کار می‌کند، باید بدانید که علت بروز این مشکل، مشترک بودن تمامی چراغ‌ها با یکدیگر است. که البته مشترک بودن چراغ‌ها با هم نامه بسیار خوبی است و لازم نیست نگران آن باشید. در بسیاری از موارد از کار افتادن همزمان تمامی چراغ‌های داخلی خودرو، به علت بروز مشکل در جعبه فیوز می‌باشد. محل قرارگیری جعبه فیوز هر ماشینی با ماشین دیگر کاملا متفاوت است. ممکن است جعبه فیوز اتومبیل شما در نزدیکی جعبه دستکش، محفظه موتور و یا زیر داشبورد قرار گرفته باشد. لازم به ذکر است که برخی از اتومبیل‌ها بیش از یک جعبه فیوز دارند. برای پیدا کردن محل دقیق جعبه فیوز، می‌توانید از دفترچه راهنما خودرو خود استفاده نمایید. اگر دفترچه راهنما در دسترس نیست از گوگل کمک بگیرید تا بتوانید محل دقیق جعبه فیوز را پیدا نمایید. شما باید به دنبال پیدا کردن جعبه فیوز چراغ باشید. با سرچ کردن مدل و سال تولید خودرو خود می‌توانید محل قرار گیری جعبه فیوز را پیدا نمایید.

آیا فیوز سوخته است؟

پس از پیدا کردن محل دقیق جعبه فیوز، باید به بررسی آن اقدام نمایید. در نظر داشته باشید که حتی اگر جعبه فیوز سوخته باشد، نمی‌توانید سوختگی را از روی ظاهر آن تشخیص دهید. برای تشخیص اینکه جعبه فیوز سوخته است یا خیر باید از مولتی‌متر استفاده نمایید. اگر مولتی‌متر شما بین پایانه‌های فیوز بدون تداوم بود، به آن معنی است که جعبه فیوز اتومبیل شما سوخته است.

مشکلات سیم‌کشی

در برخی از موارد مشاهده شده است که علت سوختن جعبه فیوز و یکی از علائم خرابی چراغ تارا ، بروز مشکلاتی در سیم‌کشی داخلی خودرو می‌باشد. مشکلات سیم‌کشی می‌تواند موقت و یا دائمی باشد. در صورت بروز چنین مشکلاتی بهتر است جعبه فیوز را چک کنید و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید. در صورتیکه جعبه فیوز سوخته را تعویض کنید ولی باز هم با مشکل سوختن فیوز مواجه شوید، به این معنی است که با یک اتصال کوتاه روبه‌رو هستید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این مشکل با یک متخصص مشورت نمایید و از او بخواهید مشکل را برطرف نماید.

 

کلام پایانی

در این مقاله درباره علائم خرابی چراغ تارا با شما عزیزان صحبت کردیم. خراب شدن چراغ ماشین می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با بررسی جعبه فیوز و سیم‌کشی آن در برخی از موارد می‌توانید مشکل را برطرف نمایید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای حل مشکلات مربوط به خراب شدن چراغ تارا و یا در صورت تعویض و خرید چراغ تارا حتما با متخصص مربوطه تماس حاصل فرمائید.

Hamid Reza Imani بازدید : 29 پنجشنبه 17 شهریور 1401 نظرات (0)

یک خودرو از قطعات و بخش­های مختلفی تشکیل شده که یکی از مهم ترین آن­ها سیستم برق خودرو است، یکی از اجزای بخش برقی ماشین، "کویل" (Ignition coil) است که وظیفه تامین برق برای جرقه و احتراق بنزین را به عهده دارد، به طور کلی می­توان گفت کوئل ماشین، جریان برق را از باتری گرفته و به شمع­های ماشین منتقل می­کند. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع کویل و کاربرد آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

کویل

کویل ماشین چیست؟

کویل یا کوئل در زبان فارسی به معنی سیم پیچ است، ساختمان کوئل خودرو از اجزای مختلفی از جمله سیم پیچی­های اولیه، سیم پیچی­های ثانویه، هسته مرکزی و بدنه کویل ساخته شده است، بدنه این قطعه از  جنس آلومینیوم بوده و ضریب انتقال حرارت بالایی دارد، همچنین جنس سیم­های استفاده شده در این سیم پیچی­ها مسی می­باشد تا توانایی انتقال جریان برق را به خوبی داشته باشد.

به طور کلی می‌توان گفت کویل قسمتی از سیستم برقی ماشین به شمار می‌­آید که وجود آن برای استارت و شروع به کار موتور ضروری است، در واقع این قطعه یک سیم پیچ تقویت کننده است که ولتاژ باتری را تقویت نموده و آن را در زمان نیاز به شمعی که آماده احتراق است می­رساند. به طور کلی کویل در ماشین‌ها برای روشن شدن موتور ضروری است زیرا موتور ماشین برای روشن شدن باید یک فرایند چهار مرحله ای را طی کند که عبارتند از:

  • مکیدن هوا
  • متراکم سازی ترکیب سوخت و هوا
  • احتراق سوخت
  • تخلیه مواد به وجود آمده از اگزوز ماشین

انواع کویل ماشین

به طور کلی انواع کوئل به دو دسته با وایر و بدون وایر دسته بندی می‌شوند که هر کدام دارای زیر مجموعه‌های مختلفی هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • کویل‌های وایر دار

این نوع از قطعات در ماشین‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفته و وظیفه انتقال برق به شمع‌ها را بر عهده داشته است، این نوع از کویل‌ها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • کویل معمولی

 این مدل‌ها شکل ساده و استوانه‌ای دارند که یک دلکو به آن متصل است و بیشتر در ماشین‌های کاربراتوری و انژکتوری مورد استفاده قرار می­گیرند، کار این مدل مرتب کردن جرقه‌ها می­باشد.

  • کویل دوبل

این مدل بیشتر در ماشین‌های انژکتوری به کار رفته است و جرقه زنی را به صورت دو به دو و در دو سیلندر یک و چهار، دو و سه به انجام می‌رسانند.

  • کویل بدون وایر

این کویل­ها نسبت به مدل وایر دار آن مزایایی دارند که از جمله آن می­توان به مقاومت و افت ولتاژ کمتر در خودروهای انژکتوری نام برد، در ادامه به دسته بندی کویل‌های بدون وایر می­پردازیم:

  • کویل کتابی

ساختار این مدل همانند کویل‌های دوبل است با این تفاوت که در آن هیچ وایری استفاده نشده و به خاطر شکل پهن تر، آن‌ها را با نام کتابی می‌شناسند.

  • کویل قلمی

این مدل پیشرفته‌ترین نوع کویل است که در خودروهای انژکتوری وجود دارد، در هر سیلندر یک عدد از آن قرار می‌گیرد و میزان ولتاژ آن بالا است.

 

کاربرد کویل در ماشین‌ها چیست؟

ماشین برای روشن شدن نیاز به یک میزان از جرقه دارد، وقتی که میزان این جرقه، یعنی مقدار ولتاژ جرقه کم باشد ماشین روشن نمی‌شود، اساس کار کویل ماشین بر پایه القای جریان الکتریکی می‌باشد که بین سیم پیچ‌های درون آن انجام می‌گیرد. ولتاژ باتری ماشین ۱۲ ولت است، این در حالی است که برای ایجاد جرقه به ولتاژ بالاتری نیاز داریم، که این ولتاژ بالاتر به وسیله کویل ماشین تامین می‌شود. سیم پیچ اولیه کویل که به باتری متصل است جریان برق را گرفته و ولتاژ مورد نیاز را تامین می‌کند، سپس ولتاژ را از طریق سیم پیچ ثانویه به سر شمع ماشین هدایت می‌کند تا عملیات جرقه انجام شود.

 به طور کلی می‌توان گفت خرابی کویل ممکن است باعث آسیب و صدمه به سایر قطعات ماشین شود پس باید به سلامت آن اهمیت زیادی داد، از جمله عواملی که باعث بروز مشکل در کارایی کویل ماشین می‌شود می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرمای زیاد
  • گذشت زمان
  • عملکرد نادرست باتری خودرو
  • استفاده از کویل‌های بی کیفیت
  • کثیف بودن فیلتر هوا
  • بی‌ توجهی به ایرادات برق خودرو
  • تعویض نکردن روغن و لنت

کلام پایانی

کویل یکی از بخش‌های مهم در خودرو است و قیمت آن به مدل ماشین بستگی دارد و خرابی کویل ممکن است باعث آسیب و صدمه به سایر قطعات ماشین شود، در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع کویل و کاربردهای آن در ماشین آشنا کنیم. 

 

Hamid Reza Imani بازدید : 25 دوشنبه 31 مرداد 1401 نظرات (0)

خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خود را دارند "دیسک و صفحه کلاچ" (Clutch) هم یکی از این موارد هستند، ما در این متن قرار است به طور کامل در مورد تعویض "دیسک و صفحه تیبا" صحبت کنیم، در صورتی که شما در درمورد این موضوع کنجکاو هستید و تمایل دارید اطلاعات بیشتری درمورد آن بدانید با ما تا انتها همراه باشید.

دیسک و صفحه کلاچ تیبا

آشنایی با کلاچ قبل از شناخت دیسک و صفحه تیبا

قبل از آن که در مورد تعویض دیسک و صفحه صحبت کنیم ابتدا لازم است یک آشنایی با سیستم کلاچ داشته باشیم، کلاچ از سه بخش به نام‌های صفحه، دیسک و فلالویل تشکیل شده است، در هنگام روشن کردن خودرو و شروع به حرکت کردن آن یعنی زمانی که کلاچ فعال است، فنرهای آن، این سه قسمت که در بالا ذکر کردیم را به هم فشار می‌دهد تا گریبکس و موتور به هم متصل شوند و هر دو با سرعت یکسانی بچرخند.

عوامی که در کاهش عمر دیسک و صفحه کلاچ تیبا نقش دارد

اگر احساس می‌کنید زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ تیبا شما رسیده باید بدانید که عوامل خرابی دیسک و صفحه تیبا تنوع مختلفی دارند که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح می‌دهیم.

  • تعویض نادرست دنده

دقت داشته باشید هر بار که تصمیم دارید دنده را تعویض کنید باید تا انتها کلاچ را فشار دهید وگرنه به دیسک و صفحه شما آسیب وارد می‌شود، همچنین وقتی دنده را تعویض کردید باید پای خود را به طور کامل از روی آن بردارید، اگر این موارد به‌طورکامل رعایت کنید عمر دیسک و صفحه کلاچ شما بالا می‌رود.

  • انتخاب غلط دنده

اگر در سر بالایی قرار دارید باید حواس‌تان را جمع کنید که دنده مناسبی را برای این کار انتخاب کنید؛ چراکه انتخاب نادرست در دنده باعث خراب شدن صفحه و دیسک می‌شود، دنده مناسب برای چنین شرایطی 1 و 2 است.

  • رانندگی در ترافیک سنگین

ترافیک یکی دیگر از عواملی است که باعث تخریب صفحه و دیسک تیبای شما می‌شود؛ چراکه مجبورید پای خود را برای مدت زیادی روی کلاچ قرار دهید و همین عامل باعث تخریب آن‌ها می‌شود.

  • شتاب داشتن زیاد در حرکت

از دیگر عواملی که باعث تعویض دیسک و صفحه کلاچ تیبا می‌شود شتاب زیاد در حرکت است، از خودرویی که همیشه شتاب بالایی دارد نباید انتظار سالم بودن دیسک و صفحه آن را داشت.

  • سوار شدن تعداد زیادی از افراد در خودرو

اگر افراد زیادی سوار ماشین شوند هم در آینده‌ای نزدیک صفحه و دیسک ماشین خراب می‌شوند و باید آن‌ها را تعویض کرد.

تمام این مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، عامل‌های تخریب صفحه و دیسک ماشین هستند که باید سعی کنید از آن‌ها دوری کنید البته اگر می‌خواهید ماشین سالمی داشته باشید.

چه زمانی باید صفحه و دیسک تیبا را تعویض کرد؟

همان‌طور که اشاره کردیم صفحه و دیسک در اثر عوامل مختلفی امکان دارد که از بین بروند، در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که علائم خرابی دیسک و صفحه تیبا چیست و چه زمانی باید صفحه و دیسک را تعویض کنیم.

  • سفتی پدال کلاج

زمانی پدال کلاچ سفت و همچنین خشک می‌شود، نشانه‌ای از این است که زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ تیبا رسیده است و شما باید برای این کار اقدام کنید.

  • صدای دنده

اگر وقتی پایتان را از روی صفحه کلاچ برمی‌دارید، پای شما به سرعت به سمت عقب می‌رود، این عامل نشانه این است که زمان تعویض فرا رسیده و شما باید برای این موضوع دست به کار شوید.

  • مشکل در تعویض دنده

 اگر در تعویض دنده مشکل دارید و آن به اصطلاح خوب جا نمی‌رود باید بدانید که امکان دارد دیسک و صفحه کلاچ شما مشکل پیدا کرده باشد و نیاز به تعویض دارد.

کلام پایانی

در این متن ما در مورد تعویض دیسک و صفحه تیبا صحبت کردیم، همچنین اشاره کردیم که ممکن است عوامل زیادی مانند ترافیک سنگین، تعویض نادرست دنده، شتاب دادن زیاد و ... می‌توانند باعث خراب شدن صفحه و دیسک شوند به‌علاوه به تعدادی نشانه مانند سفت شدن پدال کلاچ، مشکل در تعویض دنده و ... اشاره کردیم که مشخص می‌کند دنده باید تعویض شود. ما از تمام این صحبت‌ها به این نتیجه می‌رسیم که کلاچ و مواد تشکیل دهنده آن همگی برای به حرکت درآمدن خودرو حیاتی هستند و درصورت هرگونه خرابی باید به سرعت تعویض شوند.

Hamid Reza Imani بازدید : 22 پنجشنبه 23 تیر 1401 نظرات (0)

"ام وی ام 315" (mvm 315) از جمله خودروهای مدیران خودرو است که نام اصلی آن در حقیقت چری فالوین 2 می باشد که از سال 2009 وارد محصولات چری شد و حدودا از سال 1391 هم با نام ام وی ام 315 وارد بازار ایران شد که در این بین نسخه فیس لیفت آن هم در سال 1394 به بازار عرضه شد، توجه داشته باشید که این خودرو در ابتدا در دو نسخه سدان و هاچبک تولید می شد اما طولی نکشید که تولید نسخه سدان آن متوفق شد و صرفا هاچبک آن تولید و روانه بازار می شود.

ام وی ام 315

مشخصات فنی

سیستم فنی ام وی ام 315 با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندره 16 سوپاپه می تواند 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را تولید کند که با این تعاریف می توان گفت این موتور شباهت زیادی به موتور TU5 تولید داخل دارد، این موتور دارای سیستم دیفرانسیل جلو و گیربکس 5 سرعته دستی می باشد که می تواند حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را ثبت کند و صفر تا صد را در 15 ثانیه طی کند و مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر را هم دارا می باشد، استاندارد آلایندگی این خودرو هم یورو 4 است و می تواند حجم باک 50 لیتری را پر کند.

امکانات رفاهی

از جمله "آپشن های ام وی ام 315" می توان به مواردی همچون نمایشگر لمسی هفت اینچی، تهویه مطبوع دستی، ناوبری فارسی، سیستم مالتی مدیا با قابلیت MP3 و USB و بلوتوث، کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان و شش بلندگو، دوربین دید عقب، کیت اسپرت بدنه، سنسور دنده عقب، سیستم مدیریت پیمایش، صندلی های چرمی، رینگ اسپرت آلومینیومی، تنظیم برقی آینه های جانبی، بالابر برقی پنجر های جلو و عقب، گرم کن شیشه عقب و موارد دیگری ماشاره کرد که این خودرو را به یک خودروی متوسط رو به بالا تبدیل کرده است و گزینه مناسبی برای خریداران خودرو می باشد.

ایمنی ام وی ام 315

در بحث "ایمنی ام وی ام 315" هم باید خدمتتان عرض کنیم که قفل مرکزی با ریموت، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیسیتم هشدار سرقت، ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای مجهز به ABS و EBD، ایربگ سرنشینان جلو و چراغ ترمز سوم، امنیت این خودرو را تامین کرده است و به نوعی خیال سرنشینان خودرو را از داشتن ایمنی نسبی راحت کرده است.

طراحی ظاهری و داخلی ام وی ام 315

"ظاهر ام وی ام 315" هم نسبت به سال ساختش مناسب است ولی نمی توان از آن توقع ظاهر یک خودروی لوکس امروزی را داشت اما توجه داشته باشید که نسخه فیس لیفت آن در سال 2012 ظاهر بهتری داشت به گونه ای که جلو پنجره و سپر آن کامل تغییر کرده بود و در قسمت کناره ها و عقب خودرو شامل تغییرات گرافیکی اندکی بود. در "داخل کابین ام وی ام 315" هم نمی توان جذابیت زیادی پیدا کرد و باید به متریال کم کیفیت و خشک به کار رفته در آن عادت کنیم، البته در داخل کابین وجود فضای مناسب برای نشستن را می توان مزیتی برای آن دانست.

Hamid Reza Imani بازدید : 26 دوشنبه 23 خرداد 1401 نظرات (0)

"سوناتا وای اف" (Sonata YF) از جمله خودروهای شرکت هیوندای است که توانسته محبوبیت بالایی در بین مردم جهان و به خصوص مردم ایران پیدا کند، این خودرو تاکنون در نسل های مختلف طراحی و وارد بازار جهانی شده است، ششمین نسل آن که با نام سوناتا YF آن را می شناسند از سال 2011 وارد بازار ایران شد و با توجه به امکانات و کیفیت نسل پنجم این خودرو می توان حدس زد که نسل ششم آن هم دارای کیفیت مناسبی باشد و همین طور هم بود که در ادامه مقاله تمام ویژگی های این خودرو را برایتان بازگو خواهیم کرد، خوب است بدانید که این خودرو تا سال 2013 تولید شد و پس از آن در سال 2014 نسخه فیس لیفت آن با امکاناتی نظیر رینگ ها، سپرها و چراغ های عقب بهتر و با نام سوناتا رینگ کادنزایی وارد بازار شد.

سوناتا YF

مشخصان فنی سوناتا YF

سیستم فنی سوناتا YF دارای موتوری با 4 سیلندر و 16 سوپاپ است، همچنین حجمی معادل 2359 سی سی دارد، این خودرو با قابلیت تنفس طبیعی و دیفرانسیل جلو می تواند حداکثر قدرت 197 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 252 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه را به ثبت برساند. سوناتا وای اف با 6 دنده خودکار شیفت ترونیک می تواند شتاب صفر تا صد را در 9.5 ثانیه طی کند و در پی آن حداکثر سرعت 215 کیلومتر بر ساعت را هم به نمایش بگذارد، همچنین خوب است بدانید که این خودرو دارای وزنی معادل 1411 کیلوگرم است و فاصله بین دو محور آن هم 2794 میلی متر می باشد. در بحث مصرف سوخت این خودرو هم باید خدمتتان عرض کنیم که دارای حجم باک 70 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر است که در نتیجه آن توانسته استاندارد آلایندگی یورو 4 را هم دریافت کند.

طراحی خودرو سوناتا YF

"طراحی ظاهاری سوناتا YF" به نوعی یکی از بهترین طراحی های خودروهای هیوندای می باشد و می توان گفت که چراغ های با کیفیت و دارای گرافیک خاص و همچنین نحوه ارگونومی جالب این خودرو آن را در رقابت نسبت به سایر رقبایش به میزان خوبی جلو انداخته، در نمای "داخل کابین سوناتا YF" هم می توان کیفیت مطلوبی به چشم میخورد، صندلی های جادار، نمایشگر پیشرفته در میان کنسول وسط و فرمان و کیلومتر شمار زیبا از جمله اِلمان هایی است که داخل کابین این خودرو را مناسب و زیبا جلوه داده است.

آپشن های سوناتا YF

"آپشن های رفاهی سوناتا وای اف" هم جای تعریف دارد و تا میزان زیادی می توان گفت که این خودرو را به یکی از خودروهای مدرن و آپشنال حال حاضر ایران تبدیل کرده است و از جمله آنها می توان به مواردی همچون  صندلی ها و فرمان چرمی، سقف پانوراما، صندلی های جلوی برقی، سنسور دنده عقب، سنسور باران، ترمز پارک پایی، چراغ های خودکار، چراغ های جلوی زنون، فرمان برقی، سیستم صوتی با 8 اسپیکر، مانیتور 7 اینچی، کروز کنترل، گرمکن آینه ها، گرمکن برف پاک کن ها، کنترل الکتریکی صندلی ها همراه با حافظه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرمکن و سرد کن صندلی های عقب، تهویه خودکار دوگانه، آینه عقب الکتروکرومیک و آینه های تاشونده برقی اشاره کرد، در مورد "ایمنی سوناتا وای اف" هم می توان به 6 ایربگ، سیسیتم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری ESC و سیستم ترمز  ABS ،EBD ،BAS، اشاره کرد.

Hamid Reza Imani بازدید : 29 پنجشنبه 29 اردیبهشت 1401 نظرات (0)

"کاتالیزور خودرو" (Catalytic Converter) از آن دسته مواردی است که وجودش در هر خودرویی ضروری است به گونه ای که امروزه هر کشوری به کارگیری کاتالیزور در تولید خودروها را به عنوان یک قانون در نظر گرفته و هر تولید کننده ای که از این قانون سرپیچی کند با عواقب سختی روبه رو می شود، ما هم در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد "کاتالیزور پراید" که یک خودروی ایرانی است صحبت کنیم و ویژگی های مختلف آن را برای شما بررسی کنیم.

همان طور که بیشتر شما کم و بیش از آن اطلاع دارید، وظیفه اصلی کاتالیزور این است که گازهای سمی و مضر خودرو را که از خودرو خارج می شوند را به یک سری گازهای بی خطر تبدیل کند تا در هنگام خارج شدن از خودرو دیگر به محیط زیست آسیبی وارد نکنند، خوب است بدانید در این پروسه گازهای حاصل از هیدروکربن ها به گازهایی مثل co2 و h2o تبدیل خواهند شد که نسبت به گازهای قبلی خیلی کم ضررتر هستند.

اما اکنون میرسیم به خرید کاتالیزور پراید، این نکته بدیهی است که تمام اطلاعات گفته شده در قسمت بالا در مورد کاتالیزور پراید هم صدق می کند و شما می توانید با اتکا به آنها در انتخاب کاتالیزور پراید خود بهتر عمل کنید و آن را با دید بازتری خریداری کنید.

کاتالیزور پراید

برند اصلی کاتالیزور پراید

در مورد برند اصلی کاتالیزور پراید صحبت های مختلفی مطرح است ولی همیشه به یاد داشته باشید که برندی که می توان به عنوان یک برند قابل اطمینان و با ضمانت کیفیت برای خودروی پراید از آن یاد کرد سایپا یدک می باشد، البته برند های دیگری نظیر رضا مشهد و ایران دلکو هم این قطعه را تولید و روانه بازار می کنند اما معروف ترین و محبوب ترین برند در این رابطه بین مردم سایپا یدک شناخته شده است، البته در این بین باید یک نکته بسیار مهم را درنظر گرفت و آن این است که با این وجود که تمام قطعات پراید توسط برند سایپا یدک تولید می شود ولی در مورد کاتالیزور یک استثنا وجود دارد و آن هم این است که کاتالیزور این خودرو توسط ایران دلکو تولید و تحویل خط تولید خودروی پراید میشد، در نتیجه کاتالیزور توسط ایران دلکو تولید و به سایپا و سایپا یدک تحویل داده می شود.

انواع کاتالیزور پراید

به طور کل انواع کاتالیزور پراید شامل دو نوع کاتالیزور یورو 2 و یورو 4 می باشد که هر کدام از آنها مناسب نوع خاصی از مدل های پراید هستند، به طور کلی کاتالیزور یورو 2 بر روی گازهایی نظیر کربن دی اکسید و اکسید نیتروزن تست شده است و در دو نوع بنزینی و دیزلی به کار می رود در مقابل هم نوع یورو 4 بر روی گازهای دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن و ذرات دیگری تست شده است.

با تمام تفاسیر بالا شما باید در انتخاب و خرید کاتالیزور پراید دقت مناسبی به خرج بدهید تا بتوانید بهترین نوع آن را متناسب با خودروی خود انتخاب کنید و با انتخاب اشتباه به خودروی خود آسیب وارد نکنید.

 

Hamid Reza Imani بازدید : 37 پنجشنبه 08 اردیبهشت 1401 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از مهم ترین و پایه ترین امکانات رفاهی هر خودرو صحبت کنیم و آن چیزی نیست جز "کولر خودرو" (Air Conditioning)، به طور کل این بخش از همان ابتدای پیدایش و اختراع تا زمان حال دچار دگرگونی های فراوانی شده است چه آن زمان که برای خنک سازی فضای داخل کابین خودرو از یک محفظه بزرگ که به بدنه خودرو وصل می شد و دارای آب و دریچه های زیاد بود که با عبور هوا از داخل دریچه ها و برخورد با آب باعث خنک شدن فضای داخل کابین می شد و چه حالا که با مدرن ترین کولرهای خودرو روبه رو هستیم، شما دوستداران عزیز می توانید برای بررسی کامل شارژکردن کولر و یا ارتباط کولر خودرو با مصرف سوخت خودرو در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کولر خودرو

همان طور که بارها در بین رانندگان خودرو ها شنیده اید، روشن کردن کولر بر روی مصرف سوخت خودرو تاثیر مستقیمی می گذارد و دلیل آن هم این است که کمپرسور کولر با یک تسمه به موتور خودرو متصل است و در نتیجه روشن شدن آن، موتور خودرو مقداری از کارایی خود را از دست می دهد چون باید انرژی مورد نیاز کولر را را هم تامین کند.

از نکاتی که عموما برای "مصرف سوخت کولر خودرو" و سلامت کولر به شدت توصیه می شود این است که در هنگام رانندگی در سر بالایی ها از کولر خودرو استفاده نکنید و بیهوده گاز ندهید چون فشار زیادی بر روی خودرو قرار دارد، در روزهای آفتابی سعی کنید خودروی خود را در زیر آفتاب نگذارید و یا اگر مجبور به این کار شدید قبل از روشن کردن خودرو مقداری پنجره ها را باز بگذارید تا گرمای داخل ماشین از خودرو خارج شود و بعد کولر خودرو را روشن کنید تا فشار کمتری به کولر وارد شود، همچنین در نظر داشته باید که در سرعت های بالا به جای باز کردن پنجره ها از کولر استفاده کنید چون باز کردن پنجره ها باعث افزایش مقاومت هوا بر خودرو می شود و در نتیجه مصرف سوخت خورد رو هم بالاتر می رود.

"شارژ کردن کولر خودرو" هم از نکات مهمی است که هرگز نباید آن را فراموش کنید چون باعث آسیب های جدی تر به کولر و خودرو می شود، پس بهتر است که بررسی دوره ای گاز کولر خودرو را در دستور کار خود داشته باشید و به یاد داشته باشید که در هنگام شارژ مجدد از گازی استفاده کنید که با استاندارد های شرکت سازنده خودرو هماهنگی داشته باشد تا به خودروتان آسیب جدی وارد نشود، در مورد نحوه اطلاع از کم شدن گاز کولر خودرو هم می توانید به سراغ لوله آلومینیومی که در سیستم کولر خودرو قراردارد و دارای درپوش خاکستری رنگ است بروید، پس از باز کردن درپوش با یک سوپاپ کوچک مواجه می شوید، اگر آن را فشار دادید و صدای بالا و گاز پرفشار ازش خارج نشد پس کولر خودرو گاز ندارد.

Hamid Reza Imani بازدید : 33 یکشنبه 21 فروردین 1401 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از خودروهای قدیمی و هنوز محبوب بازار ایران صحبت کنیم و آن ماشینی نیست جز "پژو 405" (Peugeot 405)، این ماشین در انواع مختلفی از سال 1987 تا 1996 طراحی و تولید شده است ولی همه نوع های آن نتوانستن در بازار ایران ثبات پیدا کنند و بعد از مدتی از صحنه کنار رفتند اما در مقابل یه سری از مدل های آن مانند GLX در بازار ایران دارای محبوبیّت بالایی است و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در ایران گوشش به اسم پژو 405 نخورده باشد در کل ما در ادامه، سیستم طراحی و آپشن های 405 را بیشتر توضیح خواهیم داد تا شما دوستداران خودرو بیشتر با این خودرو آشنا شوید.

پژو 405

طراحی و آپشن های پژو 405

در ابتدا خوب است بدانیم که از پلتفرم پژو 405 در انواع خودروهای تولید داخل مانند دنا، دنا پلاس، سمند، پژو پارس و ... استفاده شده است و به نوعی این خودرو دیگر جزئی اساسی از خودروسازی ایران شده است و به این راحتی ها از بازار ایران جدا نخواهد شد، همچنین باید بدانید که نسخه ارزان این خودرو پژو GLX و نسخه گران تر آن پژو  405 T16 می باشد که بعد از مدتی تولید آن هم از رده خارج شد، پژو 405 در ابتدای راه خود که فقط در فرانسه تولید می شد در انگلیس هم تولید خوبی داشت و فقط به صورت استیشن در این کشور ارائه می شد، پژو 405 علارغم عملکرد خوبی که داشت ولی در کشورهای اروپایی به دلیل پیشرفت چشمگیر حوزه خودروسازی کنار رفت اما در کشورهایی نظیر ایران که آنچنان پیشرفتی در صنعت خودروسازی نداشتند باز هم وجود دارد از همین رو می توان از آپشن هایی که باعث محبوبیّت و ثبات این خودرو در ایران شده موارد زیر را نام برد.

این خودرو با موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه دارای مشخصات فنی، حجم موتور 1587 سی سی و قدرت 108 اسب بخار در 5600 دور و گشتاور 142 نیوتن متر در 4000 دور و همچنین گیربکس دستی 5 سرعته با انتقال نیرو دیفرانسیل جلو می باشد، در بخش "ایمنی پژو 405" هم می توان به ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه ای، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و قفل مرکزی با ریموت اشاره کرد که ایمنی این خودرو را تا حدی قابل قبول کرده است اما باز هم جای ارتقاء دارد، در بحث "آپشن های رفاهی پژو 405" باید به مواردی نظیر شیشه بالابر برقی درب های جلو،کلید باز کن صندوق عقب از داخل، آینه های جانبی برقی، بلندگو های جلو، سیستم صوتی، تنظیم دستی صندلی ها، فرمان هیدرولیک، چراغ های مه شکن جلو و عقب اشاره کنیم که تمام موارد گفته شده در بالا با هم این خودرو را به یک خودروی در حد متوسط مناسب برای سفرهای درون شهری و برون شهری تبدیل کرده است.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 305
  • بازدید سال : 2,694
  • بازدید کلی : 10,128