loading...

yadakyar

دلایل بد جا رفتن دنده \"دنده\" از جمله حیاتی‌ترین قطعات خودرو به شمار می‌رود. به‌طورکلی باید گفت برای آنکه خودرو بتواند به درستی کار کند باید تمام قطعات آن سالم باشند. اگر یکی از این قطع

Hamid Reza Imani بازدید : 67 پنجشنبه 07 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

دلایل بد جا رفتن دنده

"دنده" از جمله حیاتی‌ترین قطعات خودرو به شمار می‌رود. به‌طورکلی باید گفت برای آنکه خودرو بتواند به درستی کار کند باید تمام قطعات آن سالم باشند. اگر یکی از این قطعات دچار مشکل شود، سیستم اصلی لنگ می‌ماند. ما در این مقاله قصد داریم علت‌هایی را که منجر به بد جا رفتن دنده می‌شوند، بیان کنیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر درباره علت بد جا رفتن دنده علاقه‌مند هستید با ما تا انتها همراه باشید.

جعبه دنده یا گریبکس چیست؟

علت بد جا رفتن دنده

یک خودرو برای آنکه بتواند نیروی موتورش را به چرخ‌ها انتقال دهد تا حرکت کند به یک انتقال دهنده نیرو نیاز دارد. جعبه دنده می‌تواند این کار را برای خودرو انجام دهد. همچنین باید گفت این قطعه باعث تنظیم این نیرو نیز می‌شود. یعنی مشخص می‌کند که چه قدر از این نیرو به چرخ‌ها منتقل شود و در نهایت خودرو با چه سرعتی حرکت کند.

جالب است بدانید وضایف جعبه دنده تنها به مورد گفته شده منتهی نمی‌شود. به عنوان مثال این قطعه از سرعت‌های شدید و غیر قابل کنترل، پیشگیری می‌کند. همچنین باید اشاره کرد که در جهت‌گیری خودرو نیز نقش دارد. زمان‌هایی که موتور خودرو روشن است ولی چرخ‌ها حرکت نمی‌کنند، این گریبکس است که منجر به چنین اتفاقی می‌شود. یعنی نیروی حاصل از موتور را به چرخ‌ها منتقل نمی‌کند.

به چه علت دنده به درستی جا نمی‌رود؟

همان‌طور که از متن متوجه شدید وجود گریبکس برای خودرو بسیار ضروری است و درواقع بدون آن نمی‌تواند حرت کند. پس اگر این قطعه دچار آسیب شود قطعا مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. به‌عنوان مثال بد جا رفتن آن یکی از مشکلات مربوط به این قطعه است. دلایل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کاهش میزان واسکازین جعبه دنده

علت بد جا رفتن دنده

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث بد جا رفتن دنده (The cause of bad gear shifting) شود، کاهش واسکازین گریبکس است. موارد مختلفی باعث کاهش میزان واسکازین می‌شوند. به عنوان مثال امکان دارد جایی از جعبه دنده‌ دچار نشتی شده باشد، به همین دلیل باید محل آن را شناسایی و جلویش را بگیرید. به‌طور کلی بهتر است هر چند وقت یک بار سطح واسکازین جعبه دنده را بررسی کنید. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که کیفیت واسکازین نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند بر روی "بد جا رفتن دنده" نقش داشته باشد. پس بهتر است برای خرید این ماده به سراغ برندهای معتبر بروید.

به وجود آمدن مشکل در سیستم کلاچ

یکی دیگر از مواردی که باعث بد جا رفتن دنده می‌شود، وجود مشکل در کلاچ است. به مرور زمان امکان دارد صفحه کلاچ تمام شود. در چنین مواردی کلاچ به درستی جا نمی‌رود. پس بهتر است همیشه آن را چک کنید و در صورت نیاز کلاچ را تعویض کنید. درست است که تعویض این قطعه کار آسانی نیست و هزینه بالایی دارد. اما تعویض نکردن آن امکان دارد منجر به عواقب بدتری شود. نکته مهم اینجاست که اگر سیم کلاچ پاره شود، به طور کلی اختیار جعبه دنده از راننده گرفته می‌شود که بسیار خطرناک است.

درست کار نکردن دنده‌ها

از دیگر عواملی که بر روی بد جا رفتن دنده‌ها تاثیر می‌گذارد، درست کار نکردن دنده‌ها است. یعنی تنظیم دنده‌ها دچار مشکل شده است. اگر با چنین وضعیتی روبه‌رو شدید باید به طور کامل گریبکس را خارج کنید تا بتوانید مشکل را بررسی کنید. حتی امکان دارد مجبور شوید جعبه دنده را نیز تعویض کنید. یکی دیگر از مشکلات مربوط به دنده که منجر به درست جا نرفتن آن می‌شود، این است که بعد از تعویض دنده دوباره آن به حالت خلاص بر می‌گردد. یکی از علت‌های این مشکل ساییدگی دنده‌ است، درنتیجه باید برای رفع آن اقدام کرد. خرابی اهرم دنده و چرخ لنگر نیز می‌تواند بر روی بد جا رفتن آن نقش داشته باشد.

ایجاد اشکال در سنسور الکتریکی

همان‌طور که می‌دانید در خودروهای به روز از سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته‌ای برای هدایت استفاده می‌شود. اگر هر کدام از قسمت این سیستم دچار اختلال شود، امکان دارد دنده به درستی جا نرود. برای رفع این مشکل شما باید حتما به تعمیرکارهای حرفه‌ای مراجعه کنید. زیرا خودتان به تنهایی نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

درست رانندگی نکرن و انجام اشتباه در حین آن

شاید به هنگام رانندگی برایتان پیش آمده باشد که کلاچ را به طور کامل نگرفته باشید. باید گفت در چنین شرایطی، دنده به درستی جا نمی‌رود و صدایی از خودرو خارج می‌شود. درنتیجه برای عدم رخداد چنین شرایطی بهتر است کلاچ را تا ته نگه دارید.

کلام پایانی

همان‌طور که از متن متوجه شدیم وجود جعبه دنده برای خودرو بسیار حیاتی است و هر ایرادی در آن می‌تواند منجر به مشکلات جبران‌ناپذیری شود. اگر به هر دلیل متوجه شدید که دنده خودرو شما بد جا می‌رود، بهتر سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید. با این کار متوجه می‌شوید علت این ایراد از کجاست و به راحتی می‌توانید آن را برطرف کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 35
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 76
  • بازدید ماه : 343
  • بازدید سال : 2,732
  • بازدید کلی : 10,166