loading...

yadakyar

یکی از مهم ترین گزینه هایی که در هنگام سفر یا رانندگی های شهری به آن توجه ویژه ای داشته باشید، بررسی و توجه به نکات ایمنی در هنگام \"جوش آوردن خودرو\" است. در بسیاری از مواقع، ممکن است میزان آب موجود در

Hamid Reza Imani بازدید : 74 پنجشنبه 15 دی 1401 نظرات (0)

یکی از مهم ترین گزینه هایی که در هنگام سفر یا رانندگی های شهری به آن توجه ویژه ای داشته باشید، بررسی و توجه به نکات ایمنی در هنگام "جوش آوردن خودرو" است. در بسیاری از مواقع، ممکن است میزان آب موجود درون رادیاتور خودرو کم تر از حد متوسط باشد و در نتیجه دما خودرو بالا برود. به همین دلیل در چنین مواقعی باید نکاتی که در ادامه به آن ها می پردازیم توجه ویژه داشته باشید تا به مشکل برخورد نکنید. برای بدست آوردن اطلاعاتی درباره وقتی ماشین جوش می آوردن چه کنیم؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید.

خاموش یا روشن نگه داشتن خودرو

نکات ایمنی در هنگام جوش آوردن خودرو

یکی از نکات ایمنی که باید در هنگام جوش آوردن خودرو به آن توجه ویژه ای داشته باشید، خاموش یا روشن نگه داشتن خودرو در چنین مواقعی است؛ بسیاری از افراد در هنگام جوش آوردن خودرو فکر می کنند که با خاموش کردن موتور می توانند از معیوب شدن موتور جلوگیری کنند. اما اگر در هنگام جوش آوردن موتور روشن باشد و شما آب ولرم را درون رادیاتور بریزید، آب سریعا درون موتور شروع به گردش می کند و دما را به آسانی پایین می آورد.

البته ممکن است تا چند ثانیه اول آب ها به صورت بخار از رادیاتور به بیرون پاشیده شوند ولی پس از گذشت چند ثانیه دمای موتور به طور کامل به حالت نرمال بازمی گردد. فراموش نکنید که اگر خودرو شما، خودرو جدید و امروزی است پیش از بازکردن درب رادیاتور سریعا آن را خاموش کنید تا میزان گاز موجود درون سیستم خنک کننده آن از بین برود.

باز کردن درب رادیاتور

یکی دیگر از نکات ایمنی که در هنگام جوش آوردن خودرو (cause of car overheats) به آن باید توجه کنید، نحوه صحیح باز کردن درب رادیاتور است. درب رادیاتور خودرو های جدید مجهز به سوپاپ تخلیه فشار است تا مایع خنک کننده فشرده شده به طور ناگهانی بیرون پاشیده نشود. اما برای ایمنی بیشتر، می بایست یک پتو یا پارچه ضخیم بر روی درب رادیاتور قرار دهید و به وسیله آن درب را باز کنید.

اگر پارچه یا پتو در دسترس شما نبود، خودرو را خاموش کنید و حدود 20 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت 20 دقیقه، جنت آب را لمس کنید؛ اگر حالت بادکنکی نداشت و نرم بود، می توانید با خیالی آسوده درب رادیاتور خودرو خود را باز کنید.

ریختن مایع خنک کننده درون رادیاتور

ریختن مایع خنک کننده درون رادیاتور به شیوه صحیح، یکی دیگر از نکات ایمنی در هنگام جوش آوردن خودرو محسوب می گردد که باید به آن توجه داشته باشید. در هنگام جوش آوردن خودرو، بهتر است بجای استفاده از آب خنک و یخ، از آب ولرم و نیمه داغ استفاده کنید تا اجزای سیستم خنک کننده با گرم و سرد شدن ناگهانی از بین نروند. پیشنهاد می شود برای بهبود کیفیت کار، حدالامکان از مایع مخصوص رادیاتور یا ضد یخ در چنین شرایطی استفاده نکنید چرا که دمای جوش این مایع ها بسیار بالا هستند و اجازه خنک شدن کافی را به موتور نمی دهند.

نبستن درب رادیاتور تا 5 دقیقه

نکات ایمنی در هنگام جوش آوردن خودرو

پس از آن که رادیاتور خودرو را پر از آب نمودید، باید حداقل 5 دقیقه صبر کنید؛ دمای بالای درون سیلندر و سرسیلندر سبب تبخیر شدن آب درون رادیاتور و در نتیجه پایین رفتن سطح آن می گردد. در این زمان، دمای موتور به طور کامل با آب درون رادیاتور یکسان می شود و شما می توانید به صورت مجدد آب درون رادیاتور بریزید.

پیش از بستن درب رادیاتور، پیشنهاد می شود خودرو را روشن کنید و چند لحظه صبر کنید تا از سالم بودن موتور بتوانید اطمینان حاصل کنید. در چنین مواقعی اگر صدای غیر عادی از درون موتور به گوش شما اصابت کرد، سریعا خودرو را به تعمیرگاه منتقل کنید.

تست فن های خنک کننده و تسمه واترپمپ

یکی دیگر از نکات ایمنی در هنگام جوش آوردن خودرو، تست سیستم خنک کننده یا همان فن های رادیاتور و تسمه واتر پمپ می باشد. پس از آن که درون رادیاتور را با مایع خنک کننده پر نمودید، می بایست خودرو را به مدت 10 دقیقه روشن بگذارید تا آمپر آب به حد نرمال برسد و فن ها روشن شوند. اگر فن ها سر زمان مشخص روشن شدند، می توانید با خیالی آسوده کاپوت خودرو را ببندید به ادامه مسیر بپردازید.

کلام پایانی

همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره شد، تمام نکات ایمنی در "جوش آوردن خودرو" از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل برای آن که در هنگام جوش آوردن خودرو به مشکل برخورد نکنید به تمامی این نکات توجه و عمل نمایید تا از هزینه های سنگین تعمیرات جلوگیری نمایید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 322
  • بازدید سال : 2,711
  • بازدید کلی : 10,145