loading...

yadakyar

شاید بار ها شنیده باشید که از کلمه \"ناک زدن خودرو\" برخی از افراد استفاده می کنند. ناک زدن در زبان انگلیسی یعنی ضربه زدن. استفاده از این کلمه برای خودرو به معنی ضربه زدن  از سوی احتراق است. در واق

Hamid Reza Imani بازدید : 62 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

شاید بار ها شنیده باشید که از کلمه "ناک زدن خودرو" برخی از افراد استفاده می کنند. ناک زدن در زبان انگلیسی یعنی ضربه زدن. استفاده از این کلمه برای خودرو به معنی ضربه زدن  از سوی احتراق است. در واقع آن را ناشی از یک مشکل در بخش موتور خودرو و احتراق داخلی آن می دانند. این مشکل می تواند برای موتور خطر آفرین باشد. در واقع ضرر های زیادی را به خودرو وارد می کند. با این حال هر گونه مشکل برای خودرو را باید جدی گرفت و در اسرع وقت به تعمیر آن پرداخت. در این مقاله قصد داریم ناک زدن را با یک دیگر بررسی کنیم.

آشنایی با مفهوم ناک زدن خودرو

ناک زدن خودرو

زمانی از این اصطلاح استفاده می شود که سوخت وهوا با یک دیگر در سیلندر از زمان جرقه زنی شمع زودتر اتفاق بیافتد. صدایی که به آن "ناک زدن" گفته می شود با صدای عادی موتور بسیار تفاوت دارد. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که می تواند مشکل ماشین را بررسی کرد، شنیدن صداهای عجیب و غریب در ماشین است. با این حال می توان آن را از نظر فنی ناک یا ضربه دانست.

این مشکل در ماشین ها بسیار دیده می شود. رعایت نکردن برخی نکات در رانندگی یا عدم تعویض به موقع برخی از قطعات باعث ناک زدن خودرو در حین رانندگی می شود. به همین منظور توصیه می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مارا همراهی کنید.

بررسی مشکل ناک زدن خودرو

همانطور که گفته رعایت نکردن برخی از نکات باعث می شود که موتور خودرو دچار سرو صداهایی شود. یکی از همان ها می تواند ناک زدن باشد. ناک زدن خودرو (Engine Knocking) در مسیر های سربالایی اتفاق می افتد. در واقع زمانی که راننده پدال گاز را رها می کنند، صدایی که شنیده می شود قطع می شود. اما وقتی مجدد پای خود را بر روی پدال گاز می گذارند دوباره صدای مورد نظر به گوش می رسد.

این مشکلات می تواند ناشی از مناسب نبودن عدد اکتان، رسوب انباشت کربن در محفظه ی احتراق و سیلندر و شمع های نامناسب باشد. البته می توان دلیل آن را در برخی از مواقع دلیل ترکیب هوا با سوخت نامناسب هم دانست. در صورتی که در سر بالایی صدای آن شنیده شود می تواند آن را مشکل لوبریکانت دانست. برای اینکه یک رانندگی ایمن بدون مشکل در موتور خودرو داشته باشید بهتر است که روغن موتور را هم چک کنید.

چه مشکلاتی از سوی ناک زدن دیده می شود؟

موارد متعددی از سوی ناک زدن خودرو دیده می شود که به شرح زیر است:

ناک زدن خودرو

باعث بروز خوردگی در سیلندر ها می شود.

پیستون ها را از بین می برد یا سوراخی در آن ها ایجاد می کند.

باعث به وجود آوردن فشار به میل لنگ یا یاتاقان می شود.

با ناک زدن خودرو شمع ها از بین می رود و شاتون ها تغییر شکل می دهند.

پیستون و سوپاپ ها ذوب می شود

از واشر ها دود بلند می شود.

چگونه ناک زدن خودرو را تشخیص دهیم؟

برای اینکه بتوان این مشکل را تشخیص داد، بهتر است که به وضعیت دنده توجه کنید. در برخی مواقع دیده می شود که راننده برای بالا بردن شتاب خودرو دنده سبک انتخاب می کند. در واقع مناسب نبودن دنده می تواند باعث دور گرفتن پیشرانه ها و طولانی شدن پروسه احتراق شود. در صورتی که پای خود را بر روی پدال گاز گذاشتید و صدای عجیب در موتور شنیدید می تواند همان ناک زدن خودرو باشد.

بنابراین باید صداهای غیر عادی خودرو ها را جدی گرفت. در واقع دلایل متفاوتی وجود دارد که می تواند باعث مشکل در خودرو شوند. بخش های مختلف خودرو به یک دیگر ارتباط دارند. در صورتی که خودرو شما خاص هم باشد، اگر به مشکل آن رسیدگی نشود امکان دارد ناک زدن خودرو را در آن ببینید.

کلام پایانی

ناک زدن خودرو یک اصطلاح است که در صورت اشکالاتی که برای سیستم احتراق به وجود می آید این مشکل دیده می شود. این مشکل می تواند به مرور موتور خودرو تحت شعاع قرار دهد. برای همین هم به رانندگان توصیه می شود که قبل از رانندگی در مسافت های طولانی حتما ماشین خود را به یک مکانیک نشان دهند. مکانیک با چک کردن سیستم احتراق می تواند از ناک زدن خودرو جلوگیری به عمل آورد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 35
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 336
  • بازدید سال : 2,725
  • بازدید کلی : 10,159